De overeenkomst, waarbij de bedrijven een investering doen van in totaal 245 miljoen euro, is nog wel afhankelijk van toestemming van regelgevers en ,,andere partijen”. Pang Da en Youngman hebben door de investering gezamenlijk een belang verworven in Swedish Automobile van ruim 50 procent.
Op 13 juni werd de niet-bindende overeenkomst tussen SWAN, Saab, Pang Da en Youngman in eerst instantie aangekondigd. De partijen werken nog aan een strategische samenwerking op het gebied van productie en distributie in China.
Drie nieuwe Saabmodellen
Saab sluit bovendien een overeenkomst met Youngman voor de ontwikkeling van drie nieuwe Saabmodellen vanuit Zweden: de Saab 9-1, de Saab 9-6 en de Saab 9-7. Dit samenwerkingsverband zal voor de helft eigendom worden van Saab en de helft van Youngman. Saab wordt verantwoordelijk voor het ontwerp en de ontwikkeling tot de start van de productie. Youngman moet zorgen voor de financiële middelen.
De mogelijke terugkeer van aandeelhouder Vladimir Antonov is onderdeel van de overeenkomst met Pang Da en Youngman. SWAN en Saab verwachten dat hij terug zal keren als financier, zodra derde partijen hiervoor hun toestemming hebben verleend.
Beleggers reageerden positief op de nieuwe ontwikkelingen. Het aandeel Swedish Automobile stond 15,5 procent hoger.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl